PREZENTY
W tym roku dzięki pomocy finansowej firmy SCHENKER, oraz Fundacji Banku PKO, na twarzach Naszych podopiecznych na pewno zagoszczą uśmiechy, a życzenia z listów do Świętego Mikołaja na pewno się spełnią. Oto pierwsze zakupy, pomocnicy Mikołaja ciężko pracują w piątek "Gniazdowa Wigilia" ;)
Ośrodek Socjoterapeutyczny "Gniazdo"
Nasze zasady:
Plan zajęć w Ośrodku Socjoterapeutycznym „Gniazdo”
Poniedziałek
13:00 – 14:00 zajęcia indywidualne*
14:00 – 14:15 zawiązanie grupy
14:15 – 14:45 zajęcia wg pomysłu dzieci
14:45 – 15:30 posiłek, zajęcia porządkowe
15:30 – 16:30 czas nauki
16:30 – 18:00 średnia grupa socjoterapeutyczna
Wtorek
13:00 – 14:00 zajęcia indywidualne*
14:00 – 14:15 zawiązanie grupy
14:15 – 14:45 zajęcia wg pomysłu dzieci
14:45 – 15:30 posiłek, zajęcia porządkowe
15:30 – 16:30 czas nauki
16:30 – 18:00 młodsza grupa socjoterapeutyczna
Środa
13:00 – 14:00 zajęcia indywidualne*
14:00 – 14:30 zawiązanie grupy
14:30 – 15:00 czas własny
15:00 – 16:00 czas nauki własnej
16:00 – 16:45 posiłek, zajęcia porządkowe
16:45 – 17:30 zajęcia tematyczne, programowe, kółka zainteresowań
17:30 – 18:00 zajęcia porządkowe, zakończenie dnia
Czwartek
14:00 -14:30 zawiązanie grupy
14:30 – 15:30 zajęcia tematyczne kółka zainteresowań
15:30 – 16:00 posiłek
16:00 – 17:00 czas nauki własnej
17:00 – 18:00 zajęcia porządkowe, zakończenie dnia
18:00 – 19:00 dyżur dla rodziców
Piątek
14:00 – 15:00 czas spotkań indywidualnych
15:00 – 15:30 zawiązanie grupy
15:30 - 17:00 zajęcia klubowe, kółka zainteresowań (wg pomysłów dzieci)
17:00 – 17:30 posiłek
17:30 – 18:00 zajęcia porządkowe i zakończenie dniaProgram pracy w Ośrodku Socjoterapeutycznym „Gniazdo”
2010r.
„Ja, ty, my”
Autor: Justyna Ryszewska
Adresat programu: dzieci uczęszczające do Ośrodka Socjoterapeutycznego „Gniazdo”
Grupa wiekowa: dzieci w wieku szkolnym (szkoła podstawowa i gimnazjum)
Ilość dzieci: 20 osób
Czas realizacji: rok szkolny 2010/2011
Cele główne programu:
- Budowanie obrazu samego siebie, swojej tożsamości
- Nauczenie się akceptowania siebie
- Nauczenie się szanowania siebie i innych
- Budowanie poprawnych relacji z ludźmi
- Akceptowanie uczuć swoich i innych
Cele szczegółowe:
- Nauka rozpoznawania i okazywania własnych uczyć
- Nauka rozpoznawania uczuć kolegów i osób z otoczenia
- Podniesienie poczucia własnej wartości
- Nabywanie umiejętności współpracy w grupie
- Kształtowanie umiejętności obiektywnego spojrzenia na siebie i innych
- Budowanie zaufania w grupie
- Nauka szanowania siebie, swojego zdania
- Szanowanie zdania innych
- Współpraca w grupie
Pozostałe cele szczegółowe uwzględnione zostały w poszczególnych miesiącach realizacji zadań programowych.
Program podzielono na trzy bloki programowe:
· I „Ja” - zadania skierowane będą na rozwój osobistych umiejętności, zdobycia pewności siebie, poczucia własnej wartości.
· II „Ty” - zadania będą skupiać się na nauce umiejętności prospołecznych – akceptowanie innych, tolerancja i rozumienie innego człowieka
· III „My” - nauczenie pracy grupowej, pokazanie jak ważna i owocna może być praca grupowa
Program nie ma sztywnego charakteru, może być zmieniany i modyfikowany, w zależności od potrzeb uczestników.
Ø I Blok „ Ja”
Zadania | Cele | Metody/ Techniki |
TO WŁAŚNIE JA | Zwiększenie samoświadomości dziecka, kształcenie tożsamości, poczucia własnej wartości, znajomości mocnych stron | Książeczka o mnie Dziecko dostaje kilka kartek papieru rysunkowego, robi dziury, łączy tasiemkami tak aby powstała książeczka. Wypełnia pierwszą stronę zatytułowaną "To właśnie ja" używając fotografii lub rysując obrazki Część kolejnych zajęć jest poświęcona uzupełnieniu dalszych stron: -Moje marzenia, -Moje najmilsze wspomnienie, -Moje sukcesy. Jestem niepowtarzalny Wyjaśnienie znaczeń słowa, "niepowtarzalny" i "wyjątkowy". Dziecko podaje jakie jego cechy lub czynności sprawiają, że jest wyjątkowe i niepowtarzalne. Zastanawia się skąd ma wiedzę na ten temat. Może zilustrować czynność, dzięki której czuje się wyjątkowe. Są sytuacje, w których czuje się ważny Dziecko opowiada, w których sytuacjach czuje się ważne i doceniane, wychowawca wypisuje tę sytuację na arkuszu papieru. Dziecko rysuje wybraną sytuację, mówi co takiego robi, że czuje się ważne, co inni ludzi robią lub mówią do dziecka gdy je doceniają. |
PRZEŻYWAMY RÓŻNE UCZUCIA | Uświadomienie sobie przez dziecko, że przeżywa różne uczucia w różnych sytuacjach | 1. Safari uczuć o Dziecko wymienia nazwy uczuć, które zna, poluje na zdjęcia osoby, która je pokazuje, w dostępnych gazetach, książkach 2. · Uzupełnianie zdań · Dziecko kończy zdania: - Czuję się zadowolony gdy... · - Jestem zły gdy... · - Jestem zdziwiony gdy... · - Boję się kiedy.... · - Cieszę się gdy... 3. Malowanie uczuć o Dziecko maluje uczucie, którego doświadcza obecnie lub np. jakieś uczucie trudne w zależności od sytuacji, nastroju. Wyjaśnia swój obrazek, odnosząc przedstawione uczucie do własnej osoby. |
WYRAŻAMY UCZUCIA W ZACHOWANIU | Pokazanie, że w zachowaniu ujawniamy przeżywane uczucia, nabywanie przez dziecko umiejętności rozróżniania uczuć przeżywanych przez innych ludzi. | Czytanie dziecku historyjki, dyskutowanie o uczuciach przeżywanych przez występujących w niej bohaterów. Czytanie dziecku wybranej bajki. Dziecko ilustruje wybrany fragment bajki, opisuje bohaterów, mówi co przeżywałoby w podobnej sytuacji |
PODRÓŻ DO SWOICH SILNYCH STRON | Budowanie poczucia własnej wartości (lub poprawa poczucia) i zdobywanie pewności siebie. Pogłębianie świadomości swojej siły i wartości. | Dałem radę Dziecko rysuje sytuację, która była trudna, do której zmobilizowało wszystkie siły i poradziło sobie. Wyraża to dowolną formę i kolorem. Interpretuje rysunek. Co robię dobrze Dziecko otrzymuje arkusz papieru podzielony na trzy pola. W każdym oznacza symbolicznie dom, szkołę, grupę zabawową. W każdym polu wpisuje lub wyrysowuje czynność, którą w swojej ocenie dobrze wykonuje. Książeczka o mnie Dziecko omawia stronę zatytułowaną "Moje sukcesy" "Stać jak drzewo" "Wyobraź sobie, że jesteś drzewem. ... twoje podeszwy mają korzenie wrastające w ziemię i mocno są w niej osadzone. ... Wypróbuj jak najlepiej Ci stać, tak by nie stracić na "wichrze" równowagi. ... Pochyl się głęboko do przodu, na bok, do tyłu jak tylko to możliwe, nie podnosząc pięt. ... Twoje stopy trzymają się mocno ziemi. ... Wyobraź sobie, że twoimi piętami są stawy, na których kołysze się drzewo. ... Spróbuj ustalić, w którym punkcie drzewo jest najbardziej stabilne. ... Znajdź najbardziej zrównoważoną postawę, w której możesz mocno stać, a równocześnie swobodnie poruszać się, bez napięcia w karku, ramionach, plecach i stopach. ... Rozkoszuj się swoją bardzo osobistą postawą idealnej równowagi i pełnej stabilności. ... Zapamiętaj tę postawę bardzo dobrze. ... Zachowaj ją w pamięci. ... Możesz ją zawsze przywołać. ... Gdy stoisz tak równo i pewnie, stajesz się sam zrównoważony i pewny". |
MOGĘ RADZIĆ SOBIE W TRUDNYCH SYTUACJACH | Uświadomienie sobie przez dziecko jak niektóre sytuacje wpływają na jego samopoczucie, wypracowanie sposobów radzenia sobie z nimi | Wydarzenia i uczucia Dziecko przypomina sobie co je ostatnio przeraziło, zaniepokoiło, zasmuciło. Wychowawca wypisuje na arkuszu wydarzenia, które podaje dziecko, a obok przeżywane przez nie uczucia. Dziecko mówi, w jaki sposób radzi sobie z takimi sytuacjami. Wymienia osoby lub wszystkie zdarzenia, które mogą okazać się pomocne. Tryptyk Dziecko dzieli kartkę papieru rysunkowego na trzy równe części. W pierwszej rysuje swój aktualny problem, trudną sytuację, w drugiej - jak by to wyglądało gdyby było lepiej, w trzeciej - jak by to wyglądało gdyby było dobrze. Omawia swój rysunek "Mój zły dzień" Dziecko dzieli kartę papieru na pół. Po lewej stronie rysuje to co wydarzyło mu się "w złym dniu", po prawej to, co sprawiło, że poczuło się lepiej. Byłem przestraszony i zły Dziecko opowiada o sytuacjach, w których czuło się przestraszone lub zaniepokojone, terapeuta zapisuje je na arkuszu papieru. Przy każdej z nich dziecko zastanawia się, kto lub co pomogło mu poczuć się lepiej. Układa listę rad dla ludzi, którzy czują się przestraszeni lub źli z jakiegoś powodu. |
MOGĘ ODMÓWIĆ | Dziecko uczy się, że może odmówić, wyrazić własną opinię. Uświadamia sobie co mu przeszkadza a co pomaga odmówić. | Są sytuacje, w których mogę odmówić Dziecko opowiada o sytuacjach, w których uważało, że nie powinno zgodzić się na to, co ktoś mu proponował, a mimo to zgodziło się. Wychowawca wypisuje te sytuacje na arkuszu papieru, a obok nich powody, dla których dziecko nie odmówiło. Dziecko podaje, co powoduje, że czasami nie odmawia, choć chciałoby to zrobić. Mówi jak się wtedy czuje. W podobny sposób rozmawia o sytuacjach, w których odmówiło zrobienia czegoś, na co nie chciało się zgodzić. Zastanawia się co sprawiło lub pomogło, że w tych sytuacjach udało mu się odmówić. Uczę się mówić nie Dziecko opowiada sytuacje, w których nie chciało się z czymś zgodzić lub czegoś nie zrobić. Podaje sposoby, za pomocą których to zrobiło. Uczy się budowania zdań odmawiających zaczynających się od słowa "NIE", później w sposób stanowczy określających jego stanowisko. Odgrywa scenkę opartą na wybranym scenariuszu. |
JĘZYK - JA | Uczenie się konstruktywnych sposobów wyrażania swoich uczuć | Nabywanie umiejętności posługiwania się pełnym komunikatem „JA” według wzoru: - Czuję się (uczucie), kiedy ... (sytuacja), ponieważ ... (skutek). |
POTRAFIĘ DBAĆ O SWÓJ DOBRY NASTRÓJ | Uświadomienie dziecku, że może samo pomagać sobie gdy przeżywa trudne chwile | - relaksacja, - wizualizacja, - masaże, - bajki terapeutyczne, - muzyka relaksacyjna |
PODSUMOWANIE BLOKU I | Uświadomienie sobie przez dziecko swoich mocnych stron, umiejętności, zalet | Jestem - Potrafię - Mam Dziecko otrzymuje arkusz podzielony na 3 części, z początkami zdań: - Jestem... - Potrafię... - Mam... JA Wychowawca obrysowuje kontury ciała dziecka na dużym arkuszu papieru. Dziecko w wybranych przez siebie miejscach zapisuje swoje mocne strony, najczęściej przeżywane uczucia, cele jakie chciałoby osiągnąć, wartości do których chce dążyć. Może narysować wszystkie osoby bądź przedmioty, które uzna za pomocne we wspieraniu jego rozwoju. |
Ø II Blok „Ty”
Zadania | Cel | Metody/ Techniki |
WIDZĘ JAK INNI JESTEŚMY | Pokazanie dzieciom jak mimo podobieństw różnimy się od siebie | Zajęcia: Pokaz talentów – poprzez zabawę dzieci zobaczą jakie mają różne zainteresowania i zdolności Dzień z…. – każdy z dzieci będzie miał swój „dzień” – w nim będzie mógł przygotować swój ulubiony posiłek, przyozdobić salę w ulubiony kolor, będziemy bawić się w jego ulubione zabawy |
RÓŻNICA POGLĄDÓW PRZYJAŹNI NIE ZRYWA | Mimo różnicy możemy się przyjaźnić | Odegranie przez chętnych scenki gdzie przez różnicę zdań przyjaciele, znajomi się pokłócili. Omówienie sytuacji: czy można było zareagować inaczej niż złością i kłótnią. Ponowne odegranie scenki wprowadzając ustalone podczas dyskusji sposoby reagowania |
CZYM I JAK MOŻEMY SIĘ RÓŻNIĆ | Różnimy się ale czy to złe? Co możemy zyskać z inności drugiego człowieka | Cykl zajęć pokazujących inne religie, narodowości, tradycje, inny wygląd |
PODSUMOWANIE BLOKU | „To właśnie Ja” | Dyskusja podsumowująca zajęcia z bloku „Ty”. Wychowawca uświadamia dzieci, że każdy z nas jest inny, niepowtarzalny i ma prawo do akceptacji i tolerancji. Na zakończenie grupa tworzy wspólny plakat symbol – nasze linie papilarne są podobne jednak każdy na własne niepowtarzalne, każda osoba z grupy odbija na wspólnym plakacie swój odcisk palca z podpisem „To właśnie Ja….” Tym samym jest to plakat wprowadzający to III bloku „My” |
Ø III Blok „My”
Zadania | Cel | Metody/ Techniki |
JESTEŚ WAŻNY W GRUPIE, BO… | Pokazanie, że każdy w grupie jest ważny i coś do niej wnosi | Wzmocnienia Kartka z imieniem osoby z grupy z napisem „Jestem potrzebny grupie bo…” Dzięki temu ćwiczeniu każdy będzie mógł zobaczyć jak widzi go grupa i co według innych osób mam do zaoferowania innym Zaczarowana ręka Każdy obrysowyje swpją rękę i w pięć palcy wpisuje co wedłud niego on sam wnosi do grupy, co może jej zaofereować |
INTEGRACJA I SCALANIE GRUPY | Stworzenie atmosfery przyjaźni i bezpieczeństwa w grupie | Zabawy i gry integracyjne: Zabawy z klanzą Cichy przyjaciel – dzieci losują imię kolegi z grupy, przez określony czas pełnią rolę cichego przyjaciela: pomagają, opiekują się sobą, rozweselają kiedy trzeba. Warunek jest tylko taki, żeby nikt się nie zorientował kto est czyim cichym przyjacielem Wspólne zabawy na boisku Przyjęcia integracyjne |
PODSUMOWANIE | Grupa świetnie się rozumie, znają swoje różnice i odmienności jednak potrafą to akceptować i tolerować. Grupa świetnie ze sobą współpracuje szanując siebie nawzajem |